Πανελλήνια
'Ενωση Γονέων
για την Προστασία
της Οικογένειας
και του Ατόμου.

ΙΔ' Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων
για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας.


ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ

«Σήμερα στα κοινωνικά προβλήματα εντάσσονται πλέον και οι σοβαρές συνέπειες επί του ατόμου ή του κοινωνικού συνόλου, που προκύπτουν από την εγκληματική δραστηριότητα πολλών παραθρησκευτικών ομάδων».

Αυτή ήταν η κοινή διαπίστωση των συνέδρων που συμμετείχαν στην ΙΔ' Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων δια θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας, η οποία συνήλθε υπό την αιγίδα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Χριστοδούλου, στο Ιερό Νησί της Τήνου από 29/10-1/11/2002 με θέμα: «Ποιμαντικοί τρόποι αντιμετωπίσεως των νεοφανών αιρέσεων».

Η Συνδιάσκεψη, που φιλοξενήθηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σύρου κ. Δωρόθεον Β', συνδιοργανώθηκε από την Συνοδική Επιτροπή επί των αιρέσεων και το Πανελλήνιον Ιερόν Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου και πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού.

Oι εισηγήσεις επικεντρώθηκαν, αφ’ ενός μεν στη διαπίστωση της εξαπλώσεως της πλάνης και της παραθρησκείας, αφ’ ετέρου στους ποιμαντικούς τρόπους αντιμετωπίσεως. Ιδιαίτερα επισημάνθηκε με ανησυχία η δράση του αποκρυφισμού και της μαγείας στο χώρο των νέων, που είναι και ο βασικός στόχος των ποικιλωνύμων αιρέσεων.

Η Συνδιάσκεψη κάνει έκκληση προς την Κυβέρνηση για την σύσταση Ειδικής Επιτροπής, η οποία να ασχολείται με την δραστηριότητα των νεοφανών αιρέσεων-καταστροφικών λατρειών και τις ολέθριες συνέπειές της, συμφώνως προς τα Ψηφίσματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τις Συστάσεις του Συμβουλίου Υπουργών της Ευρώπης.

Η παρουσία των αιρέσεων δεν απειλεί την Εκκλησία, απειλεί όμως ψυχές «υπέρ ών Χριστός απέθανεν».

Η Εκκλησία «ως στύλος και εδραίωμα της αληθείας», και «κιβωτός της σωτηρίας» προειδοποιεί για την απειλή των αιρέσεων και προασπίζεται το Ορθόδοξο ποίμνιο από την εγκληματική δράση τους.

Α' ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

1. Γενικές.

α. Η μαρτυρία της Εκκλησίας περί της εν ημίν ελπίδος και της σωζούσης αληθείας καθώς και η ποιμαντική μέριμνα για τους πλανηθέντες και τα θύματα των παραθρησκευτικών ομάδων θεμελιούται στο πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.

β. Η ενορία ως κοινωνία πίστεως και αγάπης πολεμεί το ψεύδος και την πλάνη, γι’ αυτό οι Ποιμένες οφείλουν να εργασθούν με προγραμματισμό και μεθοδικότητα προς αντιμετώπιση αυτής της απειλής.

γ. Επισημάνθηκε, ότι οι υπερβολικά πολυπληθείς ενορίες των πόλεων δημιουργούν πλήθος δυσκολιών για το ποιμαντικό και ειδικώτερα το αντιαιρετικό έργο της Εκκλησίας.

δ. Τονίσθηκε οτι μία από τις βασικές αιτίες για την προσχώρηση Ορθοδόξων στις αιρέσεις και παραθρησκευτικές ομάδες είναι και τα ποιμαντικά κενά και σφάλματα.

ε. Η καταιγιστική δραστηριότητα των παλαιών και νεοφανών αιρέσεων επιχειρεί να διαμορφώσει ένα νέο τύπο ανθρώπου, εντελώς αντίθετο από τον καινό εν Χριστώ άνθρωπο.

στ. Διαπιστώθηκε ότι η Ελλάδα είναι η χώρα όπου οι αιρετικοί ασκούν τον πιό έντονο προσηλυτισμό, αλλά και υφίστανται τις λιγότερες καταδίκες γι’ αυτό το «βαρύ και απεχθές έγκλημα» της «προσπάθειας αλλαγής του περιεχομένου της θρησκευτικής συνειδήσεως».

ζ. Επισημάνθηκε ότι ενώ η αίρεση κατά τούς Αγίους Πατέρες ισοδυναμεί με αποκοπή από το σώμα του Χριστού και απώλεια της σωτηρίας, στους κύκλους πολλών διαμορφωτών γνώμης η έννοια της αίρεσης υποβιβάζεται σε μια απλή ιδεολογική διαφοροποίηση.

η. Οι καταστροφικές λατρείες αποτελούν για τη χώρα μας μείζον ποιμαντικό, κοινωνικό και εθνικό πρόβλημα, το οποίο πρέπει να αντιμετωπισθεί από τους κρατικούς, κοινωνικούς και εκκλησιαστικούς φορείς.

θ. Στη χώρα μας μόνο η Εκκλησία έχει αναλάβει το βάρος της ενημερώσεως και της προστασίας των πολιτών από την καταιγιστική δραστηριότητα των αιρέσεων που απειλούν να κλωνίσουν συνθέμελα το εθνικό μας οικοδόμημα. Ως εκ τούτου είναι ανάγκη οι Ακαδημαϊκοί διδάσκαλοι και οι άλλοι ερευνητές να μη μένουν μόνο στη θεωρητική ενασχόληση, αλλά και να συμβάλουν στην ποιμαντική αντιμετώπιση του προβλήματος των αιρέσεων.

ι. Τα μέλη της Συνδιασκέψεως προβληματίσθηκαν για τις πληροφορίες συνεργασίας Εκκλησιαστικών φορέων με πρόσωπα αμφιβόλου πίστεως.

ια. Καταγγέλθηκε η δολιότητα της εταιρείας «Σκοπιά» να ζητά άδεια λειτουργίας ευκτηρίων οίκων ως «Χριστιανοί-Μάρτυρες του Ιεχωβά». Απορία προκάλεσε η αναγνώριση της επωνυμίας αυτής από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας καί Θρησκευμάτων παρά την αντίθετη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Σε κανένα ευρωπαϊκό κράτος δεν αναγνωρίζεται η εταιρεία «Σκοπιά» ως θρησκεία, αντίθετα σε πολλές περιπτώσεις χαρακτηρίσθηκε ως εμπορική επιχείρηση.

Διερωτώμεθα, στην Ελλάδα είναι κανείς ό,τι δηλώσει; Η αποδοχή αυτής της αρχής από κρατικούς φορείς θα είναι ολέθρια σε κοινωνικό και εθνικό επίπεδο.

2. Νέα Εποχή – Αρχαιολατρικά κινήματα.

α. Το πνεύμα της «Νέας Εποχής» έχει διαβρώσει τα θεμέλια του πολιτισμού μας και προωθεί την περιβόητη, τερατώδη και εφιαλτική Πανθρησκεία. Η δράση της είναι παραπλανητική, πράγμα που δυσχεραίνει την αντιμετώπισή της. Η αλλοίωση της χριστιανικής συνειδήσεως των πιστών γίνεται με κρυφό και ύπουλο τρόπο.

β. Διαπιστώθηκε o κίνδυνος αμβλύνσεως του ορθοδόξου αισθητηρίου για την μοναδικότητα της Αλήθειας της Ορθοδόξου Εκκλησίας από τόν Πανθρησκειακό Συγκρητισμό.

γ. Τα φαινόμενα τύπου «Χάρι Πότερ», κ.ά. δείχνουν πώς και πόσο ο αποκρυφισμός διεισδύει στην νεολαία, την οποία θα πρέπει να περιφρουρήσουμε από το πνεύμα της «Νέας Εποχής».

δ. Διαπιστώθηκε η σχέση του κινήματος της «Νέας Εποχής» με την αρχαιολατρία και τον παγκόσμιο παγανισμό. Η σύγχρονη αρχαιολατρία δεν έχει καμμία σχέση με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τον οποίο δεν δικαιούται να καπηλεύεται. Ο Χριστιανισμός διέσωσε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, και απάντησε στα ερωτήματά του.

ε. Η πολεμική εναντίον της Ορθοδόξου Εκκλησίας συνίσταται όχι στην αξιοπρεπή αντιπαράθεση θέσεων, αλλά στο ψεύδος, την συκοφαντία, την διαστροφή της ιστορίας και τις απειλές. Το ποικιλόμορφο ελληνικό νεοπαγανιστικό κίνημα προωθεί έναν ιδιότυπο θρησκευτικό εθνικισμό, ταυτίζοντας την υψηλή ιδιότητα του έλληνα με τον παγανισμό.

στ. Οι αρχαιολάτρες παγιδεύουν ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών προκειμένου να τους χρησιμοποιήσουν για την διάδοση της αρχαιολατρίας.

ζ. Η αρχαιολατρία θωπεύει τα πάθη του σύγχρονου αμετανόητου ανθρώπου, ο οποίος δεν μπορεί να παραδεχθεί ούτε την έννοια της αμαρτίας, ούτε την λυτρωτική μετάνοια.

Β' ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Η Συνδιάσκεψη των Εντεταλμένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών και των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, ύστερα από εκτενή συζήτηση αποφάσισε να υποβάλει ευσεβάστως τις ακόλουθες προτάσεις:

α. Οι ποιμένες των Ορθοδόξων Ενοριών να ευρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση για την αντιμετώπιση των συνεπειών από την δραστηριότητα των αιρέσεων και των καταστροφικών λατρειών, έχοντες ως πρότυπο τους αγίους Πατέρες της Εκκλησίας, οι οποίοι ποτέ δεν εχρησιμοποίησαν την Ορθοδοξία για να συντρίψουν (εξουθενώσουν) το ανθρώπινο πρόσωπο, αλλά για να το απαλλάξουν από την ολέθρια πλάνη.

β. Οι ενορίες της Εκκλησίας να οργανωθούν κατάλληλα, ώστε να αποτελούν τον αληθινό και φιλόξενο «οίκον του Πατρός», για την ομαλή επανένταξη όσων επιστρέφουν από τις αιρέσεις.

γ. Να καταρτισθούν και να αξιοποιηθούν κατάλληλα στελέχη της ενορίας για την ορθή ποιμαντική αντιμετώπιση των αιρέσεων και των καταστροφικών λατρειών. Παράλληλα να ευρεθούν τρόποι να ενισχυθούν με στελέχη οι Ιερές Μητροπόλεις, που παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις σ’ αυτά.

δ. Λόγω της εγκληματικής δραστηριότητος σεκτών και παραθρη-σκευτικών ομάδων η Νομική Επιτροπή της Εκκλησίας να παρέχει κάθε υποστήριξη για την καλύτερη αντιμετώπιση των διαφόρων περιπτώσεων.

ε. Να μελετηθούν τρόποι ποιμαντικής προσεγγίσεως και προστασίας των μεταναστών και αλλοδαπών από την απειλή προσηλυτισμού στις ποικιλώνυμες αιρέσεις και καταστροφικές λατρείες.

στ. Να παρακληθεί το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων να μη χορηγεί άδειες λειτουργίας «ευκτηρίων οίκων» σε ομάδες που έχουν καταδικασθεί για προσηλυτισμό, εφαρμόζοντας την κειμένη νομοθεσία.

ζ. Να οργανωθεί Συνάντηση εκπροσώπων Νέων των Ιερών Μητροπόλεων με την συνεργασία των Συνοδικών Επιτροπών επί της Νεότητος και επί των Αιρέσεων καθώς και του «Συνδέσμου Ελλάδος», με σκοπό την ευαισθητοποίηση των νέων σχετικά με τους κινδύνους που περικλείει η δραστηριότητα των αιρέσεων και των παραθρησκευτικών ομάδων.

η. Να δίδονται με επιμέλεια επιστημονικά τεκμηριωμένες απαντήσεις στους ανιστόρητους και συκοφαντικούς ισχυρισμούς των διαφόρων Νεοειδωλολατρικών ομάδων.

θ. Η ειδική Επιτροπή της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος για την νεοειδωλολατρία να προβεί σε περαιτέρω διερεύνηση, θεμελίωση και αναίρεση των ψευδών ισχυρισμών των Νεοειδωλολατρών, αξιολογώντας την μεθοδολογία των Ελλήνων Πατέρων της Εκκλησίας καθώς και τα κείμενα της αρχαιοελληνικής Γραμματείας.

ι. Να τονισθεί η αξία της Παλαιάς Διαθήκης ως αναποσπάστου τμήματος της όλης εν Χριστώ Αποκαλύψεως και η σημασία του περιεχομένου της ως απαραιτήτου προϋποθέσεως για την ορθή ερμηνεία της Καινής Διαθήκης.

Τά παρόντα Πορίσματα της ΙΔ' Συνδιασκέψεως, εγκριθέντα ομοφώνως υπο της ολομελείας, υποβάλλονται ευσεβάστως προς την Ιεράν Σύνοδον της Εκκλησίας της Ελλάδος.


Πιστεύουμε ότι ξεχωριστά από την ατομική ιδεολογία του κάθε ανθρώπου, η ελευθερία της σκέψης και βούλησης είναι ιερά και αναφαίρετα δικαιώματα, που δεν μπορούν και δεν πρέπει να αντικατασταθούν από όποια λογική απορρέει από «αυθεντίες» και από ομάδες που κάτω από το μανδύα προβάτου είναι αδηφάγα τρωκτικά ανθρωπίνων ψυχών.

Αν θέλετε να συμπαρασταθείτε στο έργο μας και βρίσκετε ότι έχουμε τους ίδιους προβληματισμούς η παρουσία σας μας είναι απαραίτητη.

Γιά περισσότερες πληροφορίες:
Π.Ε.Γ., τηλ.: 210 6396.665. Fax: 210 6082.219.
Γράψτε μας : Τ.Θ. 60120, 153 10 Αγία Παρασκευή.
Γιά την οικονομική ενίσχυσή μας:
Π.Ε.Γ.,  Εθνική Τράπεζα  Ελλάδος,
Αριθ. Λογ. 180-296004-44.

Σας περιμένουμε στις συναντήσεις μας, που γίνονται
κάθε Κυριακή 11.00' - 13.00' στην οδό Αποστόλου Παύλου 10, Αγία Παρασκευή Αττικής.












Στιγμιότυπα από την διεξαγωγή της Συνδιασκέψεως.