'


.

Δ'
.


ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ

Η ΚΔ' Πανορθδοξη Συνδισκεψη Εντεταλμνων Ορθοδξων Εκκλησιν και Ιερν Μητροπλεων για θματα αιρσεων και παραθρησκεας, που πραγματοποιθηκε, υπ την αιγδα του Μακαριωττου Αρχιεπισκπου Αθηνν και Πασης Ελλδος κ. Ιερωνμου, στο Εκπαιδευτικ και Πολιτιστικ δρυμα «γιος Γρηγριος Παλαμς» στη Θεσσαλονκη, απ 15 ως 17.10.2012, με τη φιλξενη φροντδα του Παναγιωττου Μητροπολτου Θεσσαλονκης κ. Ανθμου, Προδρου της Σ. Ε. επ των Αιρσεων και υπ την προεδραν Αυτο, με θμα: «Η ελπδα της Ορθοδξου Εκκλησας για την αιωνιτητα και οι πλνες των "εσχατολογικν" αιρσεων», μετ απ εκτεν συζτηση επ των εισηγσεων, ενκρινε ομοφνως τα ακλουθα Πορσματα:
1. Η διδασκαλα περ εσχτων διαποτζει ολκληρη τη θεολογα και ζω της Ορθοδξου Εκκλησας και εστιζει σε ο,τι συνιστ το απλυτο, το τελικ, το οριστικ. Δεν εναι λλο απ το πρσωπο του σαρκωθντος Υιο και Λγου του Θεο και την απλυτη κυριαρχα Του στον κσμο. Με λλα λγια, η Βασιλεα του Θεο αποκαλπτεται κατ την Καιν Διαθκη στο πρσωπο και στο ργο του Ιησο Χριστο και συνιστ ταυτχρονα το κεντρικ γεγονς της επμβασης του Θεο στην Ιστορα. Επομνως, τα σχατα συνδονται με τις τρεις διαστσεις του χρνου, παρελθν, παρν και μλλον.
2. Η Ορθδοξη εσχατολογα δεν εναι απλς ο λγος για την λλη ζω, οτε το τελευταο κεφλαιο της Αγας Γραφς η της Δογματικς της Εκκλησας. Διαποτζει το σνολο της Αγιογραφικς διδασκαλας και, ως εκ τοτου, της εκκλησιαστικς και λειτουργικς ζως, καθς εναι προσανατολισμνη και αναζητε απ τους πιστος την ενεργ προσμον της ερχμενης Βασιλεας του Θεο, τη δυναμικ μεταμρφωση και ανακανιση του σμπαντος κσμου.
3. Η ελπδα των εσχτων, κατ τις μαρτυρες της Αγας Γραφς, θεμελινεται στο μυστριο της Θεας Οικονομας, απ τη δημιουργα του κσμου, δια της πορεας του λαο του Θεο μσα στην ιστορα, «ως της συντελεας του αινος» (Μτ. 28,20). Κεντρικς ξονας της χριστιανικς ελπδας εναι ο Σταυρς και η Ανσταση του Χριστο, η δε «Ημρα του Κυρου» ταυτζεται με την αναμενμενη Βασιλεα του Θεο.
4. Στην Ορθοδξη Εκκλησα, τη ζω και τη θεολογα της, ομιλομε για «εγκαινιασθεσα» Εσχατολογα, καθς κινομαστε μεταξ ενς «δη» και ενς «χι ακμη» της Βασιλεας του Θεο. Η Ορθδοξη περ εσχτων διδασκαλα συνδεται αδιασπστως και οργανικς με ολκληρο το βιωματικ, ασκητικ, λειτουργικ και μυστηριοκεντρικ πλασιο της ζως της Εκκλησας, με στρεη και επαρκ θεολογικ θεμελωση την εντητα, συνφανση και συσχτιση του ργου του Χριστο και του Αγου Πνεματος στην κτση και στην ιστορα. Η θεολογικ αυτ βση χει μεσες και συγκεκριμ-νες συνπειες στη ζω των πιστν, στην περ εσχτων διδασκαλα και ακμη στην δια την ταυττητα της Εκκλησας. Υπ το πρσμα αυτν των θεολογικν δεδομνων, επισημανονται τα ακλουθα, σχετικ με τις πλνες των εσχατολογικν αιρσεων και λλων διαφρων μελλοντολογικν ομδων:
α. Στις διφορες εσχατολογικο χαρακτρα αιρσεις και παραχριστιανικς ομδες διαπιστνεται μια εντνως παχυλ και εξχως ανθρωπομορφικ θερηση και παρουσαση των εσχτων, λγω, ετε της «κατ γρμμα» θεοπνευστας και ατομικς ερμηνεας της Αγας Γραφς, που αποδχονται, ετε της αλλοωσης της Αγιογραφικς διδασκαλας μσω των διαφρων «οραμτων» η ποικλων «αποκαλψεων» των ιδρυτν των αιρσεων αυτν.
β. Επσης, λγω του γεγοντος τι οι αιρετικς κινσεις στερονται αυθεντικν εκκλησιαστικν καννων ερμηνεας και κριτηρων αξιολγησης, η λη αππειρα αγιογραφικς τεκμηρωσης των κακδοξων θεωριν τους θεμελινεται σε να κρατο υποκειμενισμ, που παργει πληθρα αυθαρετων ερμηνειν και κακδοξων αντιλψεων.
γ. Πολλς απ τις νετερες αιρετικς και παραχριστιανικς κινσεις εσχατολογικο και χιλιαστικο χαρακτρα χουν την ιστορικ αφετηρα τους η επηρεστηκαν απ το κλμα που εχε διαμορφωθε στις Η.Π.Α. κατ τη διρκεια του 19ου αινα, με αφορμ την ντονη ασθηση και προσδοκα που εχε καλλιεργηθε εντς των διαφρων προτεσταντικν κλδων για μια επικεμενη επιστροφ και Δευτρα Παρουσα του Κυρου.
δ. Παρ τη σαφ θση του Κυρου τι εναι γνωστος ο χρνος της Δευτρας Παρουσας Του (Ματθ. 24,36), πολλς απ τις εσχατολογικς χιλιαστικς αιρσεις, παραχριστιανικς κινσεις και λλες μελλοντολογικς ομδες (π.χ. τρομολαγνα περ του τλους του κσμου το 2012, ημερολγιο των Μγια, τηλεοπτικο και διαδικυακο ψευδοπροφτες κ..) δεν διστζουν, με διφορους αστρικτους Αγιογραφικος και χρονολογικος συσχετισμος, να καθορζουν μσω ψευδοπροφητειν ημερομηνες, κατ τις οποες θα λβει χρα η Δευτρα Παρουσα και, φυσικ, επανειλημμνως διαψεδονται.
ε. Σε ορισμνες κινσεις διφορα γεγοντα και μαρτυρες της Αγας Γραφς χρησιμοποιονται ως μσο ψυχολογικς πεσης, αφο προηγουμνως χουν συστηματικ εκπαιδεσει τους οπαδος τους σε να συγκεκριμνο τρπο σκψης, στε τα μλη τους κτω απ τον φβο «της σφαγς τους στον Αρμαγεδνα» η «της μη αρπαγς τους στους ουρανος», να αυξνουν τον «ιεραποστολικ» ακτιβισμ τους, ως απδειξη τι ανκουν στην κατηγορα των «εκλεκτν» και των «σεσωσμνων».
5. Η ολομλεια της Συνδιασκψεως διεπστωσε την μεγλη χρησιμτητα, που θα εχε για την ποιμαντικ εργασα της αντιμετωπσεως των αιρσεων, η συμπλρωση του καταλγου των αιρετικν και παραχριστιανικν ομδων, τον οποο κατρτισε η Ε Συνδισκεψη Εντεταλμνων, στη Ναπακτο το 1993, ως και του καταλγου των ομδων των ασυμββαστων με την Ορθδοξη πστη, τον οποο κατρτισε η Ζ' Πανορθδοξη Συνδισκεψη Εντεταλμνων Ορθοδξων Εκκλησιν και Ιερν Μητροπλεων, στην Αλαρτο Βοιωτας το 1995. Τοτο καθσταται αναγκαο απ την εμφνιση και δραστηριοποηση πληθρας νων αιρετικν, παραχριστιανικν και παραθρησκευτικν οργανσεων στον κσμο.
6. Η ολομλεια της Συνδιασκψεως επεσμανε επσης την παντελ απουσα της Ορθδοξης εσχατολογας απ τα προτεινμενα και δη πιλοτικς διδασκμενα στην Ελλδα να βιβλα για το μθημα των Θρησκευτικν στη στοιχειδη και μση εκπαδευση. Η λλειψη αυτ συνοδεεται, δυστυχς, απ μα ριζικ αλλαγ του προσανατολισμο του μαθματος των Θρησκευτικν, απ τον Συνταγματικ κατοχυρωμνο στην Ελλδα ομολογιακ του χαρακτρα σε μα προοπτικ αποδμησης, που καταλγει στον θρησκευτικ συγκρητισμ.
7. Η Ορθδοξη Εκκλησα με τη Θεολογα, την δισχιλιετ Παρδοση και ζω της, αποδοκιμζει τις δοξασες των διαφρων εσχατολογικν αιρσεων και λλες ποικλες εσφαλμνες μελλοντολογικς αντιλψεις, χι μνο διτι η συλλογιστικ τους εναι σαθρ και η εξγησ τους αφελς, αλλ πρωτστως διτι οι δοξασες αυτς εναι θεραπευτικ λανθασμνες. Αδυνατον να θεραπεσουν τον εσκοτισμνο και αλαζονικ νου του ανθρπου και την γεμτη ιδιοτλεια καρδι του, με τελικ αποτλεσμα να οδηγον τους οπαδος τους, οι οποοι εναι κι αυτο πλσματα της αγπης του Θεο, στον πνευματικ θνατο και να τους στερον την αληθιν και ζωνταν ελπδα για την αιωνιτητα.

Ο Πρεδρος της Συνδιασκψεως
και Πρεδρος της Συνοδικς Επιτροπς επ των Αιρσεων

Μητροπολτης Θεσσαλονκης νθιμος

Οι Εντεταλμνοι των Ορθοδξων Εκκλησιν

Οικουμενικο Πατριαρχεου

Πατριαρχεου Αλεξανδρεας

Πατριαρχεου Ιεροσολμων

Πατριαρχεου Μσχας και Πσης Ρωσας

Πατριαρχεου Σερβας

Πατριαρχεου Ρουμανας

Εκκλησας της Κπρου

Εκκλησας της Ελλδος

Εκκλησας της Πολωνας

Εκκλησας της Αλβανας

Τ παρντα Πορσματα της ΚΔ' Συνδιασκψεως, εγκριθντα ομοφνως υπο της ολομελεας, υποβλλονται ευσεβστως προς την Ιερν Σνοδον της Εκκλησας της Ελλδος.


, , .

.

:
..., .: 210 6396.665, Fax: 210 6082.219.
: .. 60120, 153 10 .
:
...,    ,
. . 180-296004-44.

,
11.00' - 13.00'
10,
.








.