'


.

Ε'
.


ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ

Η ΚΕ' Πανορθδοξη Συνδισκεψη Εντεταλμνων Ορθοδξων Εκκλησιν και Ιερν Μητροπλεων για θματα αιρσεων και παραθρησκεας, που πραγματοποιθηκε, υπ την αιγδα του Μακαριωττου Αρχιεπισκπου Αθηνν και Πασης Ελλδος κ. Ιερωνμου, στ Συνεδριακ Κντρο Θεσσαλας στα Μελισσιτικα Βλου, απ 4 ως 6.11.2013, με τη φιλξενη φροντδα του Σεβασμιωττου Μητροπολτου Δημητριδος και Αλμυρο κ. Ιγνατου και υπ την προεδραν του Σεβασμιωττου Μητροπολτου Θεσσαλονκης κ. Ανθμου, Προδρου της Σ. Ε. επ των Αιρσεων και υπ την προεδραν Αυτο, με θμα: «Το πρβλημα της ασθενεας, αιρετικς και αποκρυφιστικς προσεγγσεις», μετ απ εκτεν συζτηση επ των εισηγσεων, ενκρινε ομοφνως τα ακλουθα Πορσματα:
1. Η Συνδισκεψη ασχολθηκε με το θμα της ασθενεας και της θεραπεας της, πως κατανοονται, αφ’ ενς στην Ορθδοξη Εκκλησα και αφ’ ετρου στις σγχρονες αιρετικς, αποκρυφιστικς και ανατολικοθρησκευτικς ομδες.
Για να κατανοηθον οι ριζικς διαφορς ανμεσα στις δο αυτς προσεγγσεις του θματος, εναι απαρατητη η γνση της ανθρωπολογας, που προποτθεται στην κθε περπτωση.
Η Ορθδοξη ανθρωπολογα, στην οποα βασζεται η Ορθδοξη θερηση του προβλματος της ασθενεας και της θεραπεας της, δχεται τι ο νθρωπος εναι δημιοργημα του Θεο, αποτελομενο απ δο αρμονικς ενωμνα, διφορα μως, συστατικ στοιχεα, το σμα και την ψυχ. νθρωπος δεν εναι μνον η ψυχ, οτε μνον το σμα, αλλ το «συναμφτερον».
2. Η ασθνεια, σμφωνα με τη διδασκαλα της Ορθοδξου Εκκλησας, χει σχση με την κτισττητα του ανθρπου και εναι αποτλεσμα της πτσεως, δηλαδ της εκουσας απομακρνσες του απ την πηγ της ζως και της αφθαρσας, τον Θε. Η πτση διετραξε την αρμονικ συνπαρξη σματος και ψυχς, με ολθριες συνπειες και για τα δο.
3. Η πρσληψη της ανθρωπνης φσεως απ τον Θε Λγο νοιξε το δρμο για την αναρεση του θαντου και τη σωτηρα του λου ανθρπου. Η ενανθρπιση του Λγου και η νκη Του κατ του θαντου μεττρεψαν τον πνο και την ασθνεια σε «τπο» και «τρπο» για τη σωτηρα μας. κτοτε γνονται αυτ τα δο μσα σωτηρας, εν ο νθρωπος εν ελευθερα επιλξει την εν Χριστ αξιοποησ τους.
4. Στις διφορες αιρετικς, αποκρυφιστικς και ανατολικοθρησκευτικς ομδες συναντμε διαφορετικς αντιλψεις για την ασθνεια και την προλευσ της, τοι:
α) Στις αιρετικς ομδες του ευρτερου προτεσταντικο χρου η ασθνεια κατανοεται, ετε ως ργο ενς τιμωρο Θεο, εξαιτας προσωπικν αμαρτημτων, ετε ως αποκλειστικ ργο του διαβλου.
β) Στις αποκρυφιστικς ομδες της «Νας Εποχς» και τις ομδες που προρχονται απ τις ανατολικς θρησκεες, η ασθνεια κατανοεται ως «μπλοκρισμα» της ομαλς ρος της ενργειας (τπου Πρνα, Τσι, Συμπαντικς ενργειας κ.α.) στο ανθρπινο σμα.
5. Οι λεγμενες «εναλλακτικς θεραπεες» αποτελον εφαρμογ στο χρο της υγεας των περ Θεο, ανθρπου και κσμου αντιλψεων των ανατολικν θρησκειν και της «Νας Εποχς του Υδροχου» και γι’ αυτ εναι πιο σωστ να ονομζονται: «Ιατρικ της Νας Εποχς».
Για τις ομδες αυτς λα εναι ενργεια, λα εναι να («Εν το παν» της Θεοσοφας) και λα εναι Θες. Με βση αυτ τη θερηση, διδσκουν τι ο νθρωπος, ανακαλπτοντας τον «Θε Εαυτ» του και ενεργοποιντας τις απκρυφες δυνμεις, που δθεν κρβει μσα του, μπορε να αυτοθεραπεεται. Ως αυτοθεραπεα νοεται το «ξεμπλοκρισμα» της ενργειας.
6. Οι ποικιλνυμες «εναλλακτικς θεραπεες» εισηγονται τρπους «ξεμπλοκαρσματος» αυτς της ενργειας. τσι, η Ομοιοπαθητικ, π.χ. προτενει το δυναμοποιημνο ομοιοπαθητικ φρμακο, ο Βελονισμς την τοποθτηση βελονν σε κατλληλα σημεα των, κατ’ αυτος, «ενεργειακν καναλιν» του ανθρωπνου σματος. λλες πλι «θεραπεες», πως το Ρικι, προτενουν το «ξεμπλοκρισμα» «δι’ επιθσεως των χειρν απ να υψηλς πνευματικς στθμης τομο… που στην πραγματικτητα εναι κανλι παγκσμιων ενεργειν…».
Σε ορισμνες «θεραπεες» δεν απουσιζει και η πρακτικ σζευξης χριστιανικς ορολογας με αποκρυφιστικς ερμηνεες, στο πλασιο της θεωρητικς τεκμηρωσης του τρπου με τον οποο, υποτθεται, τι ενεργε η μθοδος. Οι περισστερες ομδες χρησιμοποιον επιστημονικοφαν ορολογα, με στχο να εντυπωσισουν και να παραπλανσουν το ανυποψαστο Κοιν.
λλες πλι, πως η Ομοιοπαθητικ, ισχυριζμενες τι με τα «φρμακ» τους θεραπεουν ακμη και τα πθη της ψυχς, πως τον εγωισμ, τη ζλεια, την οργ, τον θυμ κ.α., σφετερζονται το ργο της Ορθοδξου Εκκλησας ως «ιατρεου πνευματικο».
7. Οι λεγμενες εναλλακτικς θεραπεες δεν χουν απλς αποκρυφιστικς προεκτσεις, αλλ τα δια τα θεμλι τους ευρσκονται στον εξωχριστιανικ και μλιστα στον αποκρυφιστικ χρο. Οι περισστερες αποτελον, χι μνο μα πρταση θεραπεας του σματος, αλλ επαγγλλονται την μετβαση, μσω του αποκαλομενου «κβαντικο λματος», κ.α. στη «Να Εποχ» και τη δημιουργα ενς νου τπου ανθρπου.
Η Συνδισκεψη διεπστωσε τι οι «θεραπεες» αυτς (Αγγελοθεραπεα, Αγιουρβδα, Ανθοματα Μπαχ, Aura Soma, Αρωματοθεραπεα, Βελονισμς, Βιοενεργειακς Θεραπεες, Εσωτρα Θεραπευτικ, Κρανιοερ Θεραπεα, Κρυσταλλοθεραπεα, Ομοιοπαθητικ, Ρικι, Ρεφλεξολογα, Σιτσου, ψευδοεπιστημονικς ψυχοθεραπεες κ.α.) θεμελινονται σε κοσμοθεωριακ υπβαθρο, το οποο εναι αντθετο και ασυμββαστο με την Ορθδοξη πστη.
8. Η ευρεα διδοσ τους εξελσσεται σε μεζον κοινωνικ πρβλημα ιατρικς και φαρμακευτικς φσεως με ηθικς, κοινωνικς και πνευματικς προεκτσεις, θτοντας ενοτε σε κνδυνο ανθρπινες ζως. Δημιουργε επσης σοβαρ πνευματικ και ποιμαντικ προβλματα.
Η Πολιτεα, καθς εγγυται – και δια του Συντγματος – το ννομο αγαθ της υγεας, το οποο τθεται εν κινδνω απ τις προαναφερθεσες «θεραπεες», οφελει να δρσει και πρακτικ για τη διασφλισ του.
Οι «θεραπεες» αυτς απειλον με αλλοωση το Ορθδοξο φρνημα. Αποτελον δυνητικ «γφυρες», που μπορον να φρουν σε επαφ ανποπτους Ορθοδξους χριστιανος με τις ανατολικς θρησκεες και τον Αποκρυφισμ.
9. Οι λεγμενες εναλλακτικς θεραπεες η σμφωνα με τον Ιατρικ Σλλογο Αθηνν «Ανορθδοξες Θεραπευτικς Μθοδοι» (ΑΝ.ΘΕ.Μ.), στις οποες κυριαρχε μια μεταφυσικς τξεως ενργεια, στηρζονται σε πεπαλαιωμνα και μυθδη δεδομνα. Λεπει σ’ αυτς η αυστηρ επιστημονικ μεθοδολογα. Βασζονται σε αναπδεικτες αρχς, οι οποες κατ καννα ευρσκονται στον χρο του φανταστικο. Δεν αξιοποιον τις σγχρονες εξελξεις και μεθδους της επιστμης και ως εκ τοτου χαρακτηρζονται, απ επσημους ελληνικος και διεθνες ιατρικος φορες και συλλγους, ως ψευδοεπιστμες.
Σμφωνα με τους ανωτρω επιστημονικος φορες, το τυχν θεραπευτικ αποτλεσμα, εν και εφ’ σον υπρχει, εκδηλνεται συνθως σε αυτοσιμα, ψυχοσωματικ και νευροφυτικ νοσματα. Οφελεται στον μηχανισμ του εικονικο φαρμκου (placebo), το οποο δρα μσω αυθυποβολς. Η Κλασσικ Ιατρικ εναι εφηρμοσμνη επιστμη, η οποα διαρκς ερευν και προοδεει, προσφροντας ουσιαστικ φροντδα σε εκατομμρια ασθενν.
10. Την Συνδισκεψη απασχλησαν επσης και οι τελομενες «θεραπεες» στις ομδες του ευρτερου Προτεσταντικο χρου (Νεοπεντηκοστιανο, «Χαρισματικο»,Christian Science κλπ.), αλλ και σε αυτς του Ρωμαιοκαθολικισμο, στο βαθμ που χει υιοθετσει προτεσταντικς «χαρισματικς» πρακτικς. Απ τις υποτιθμενες θεραπεες στους παραπνω χρους, δεν απουσιζουν «θεραπεες» κατ παραγγελαν (φαινμενα απτης), να εδος «σου», που χι μνο δεν προσφρει πραγματικ αση, αλλ αντιθτως γνεται αντικεμενο αυστηρς κριτικς και απ λλες ομδες του ιδου χρου.
11. Οι ψευδοθεραπεες, ετε πεντηκοστιανικο ετε νεοεποχτικου τπου, θεωρονται η περιπτσεις καλυμμνης απτης, η φαινμενα ψυχολογικς υποβολς η κακκτυπες απομιμσεις θαυμαστν βιβλικν θεραπειν, χωρς να αποκλεεται και η περπτωση δαιμονικς συνεργεας. Ως ττοιες αποτελον σημεα του Αντιχρστου.
Η βασικ τους διαφορ με τις θαυματουργικς θεραπεες των Αγων εναι τι γνονται με απτερο σκοπ να παραπλανσουν και να απομακρνουν τον νθρωπο απ τον μνο αληθιν Ιατρ ψυχν και σωμτων, τον Ιησον Χριστν.
12. Ο νθρωπος ως δημιοργημα του Θεο, εναι ολοκληρωμνος και πραγματικ θεραπευμνος, κατ τους Πατρες της Εκκλησας, μνο στην πλρη νωσ του με τον Ιησον Χριστν, μσα στην Ορθδοξη Εκκλησα.
Η Συνδισκεψη εγκρνει ομοφνως τα ως νω Πορσματα και εξουσιοδοτε τον Πρεδρο αυτς να τα υπογρψει.

Ο Πρεδρος της Συνδιασκψεως
και Πρεδρος της Συνοδικς Επιτροπς επ των Αιρσεων

Μητροπολτης Θεσσαλονκης νθιμος

Οι Εντεταλμνοι των Ορθοδξων Εκκλησιν

Οικουμενικο Πατριαρχεου, Μητροπολτης Κυδωνας και Αποκορνου Δαμασκηνς.

Πατριαρχεου Αλεξανδρεας, Μητροπολτης Πτολεμαδος Προτριος.

Πατριαρχεου Ιεροσολμων, Αρχιεπσκοπος Λδδης Δημτριος.

Πατριαρχεου Ρωσας, Ηγομενος Θεοφνης Λουκινωφ.

Πατριαρχεου Σερβας, Επσκοπος γγρας Πορφριος.

Πατριαρχεου Ρουμανας, Καθηγητς Κυπριανς Στρτζα.

Εκκλησας Κπρου, Πρωτοπρ. Δημτριος Κωστπουλος.

Εκκλησας Ελλδος, Πρωτοπρ. Κυριακς Τσουρς.

Εκκλησας Πολωνας, Πρωτοπρ. Ανδρας Λφτσιακ.

Τ παρντα Πορσματα της ΚΔ' Συνδιασκψεως, εγκριθντα ομοφνως υπο της ολομελεας, υποβλλονται ευσεβστως προς την Ιερν Σνοδον της Εκκλησας της Ελλδος.


, , .

.

:
..., .: 210 6396.665, Fax: 210 6082.219.
: .. 60120, 153 10 .
:
...,    ,
. . 180-296004-44.

,
11.00' - 13.00'
10,
.
















.