No result.

DIAHORISTIKO

DIAHORISTIKO

DIAHORISTIKO

book

No result.

r01

r02

r04

r03

r04

r05

r07

r10

r09

banner nm

Μετάφραση-Επιμέλεια Ελένη Ζήνωνος

Με την ελεύθερη και άνετη φιλοσοφία του εκπαιδευτικού τους συστήματος, τα σχολεία Στάϊνερ αποτελούν εδώ και χρόνια μια εναλλακτική λύση για πολλούς γονείς στο θέμα της προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των παιδιών τους. Αλλά, σύμφωνα και με δημοσίευμα της Αγγλικής διαδικτυακής εφημερίδας Independent, κάποιοι απ’αυτούς τους γονείς έχουν εντοπίσει μια πιο σκοτεινή πλευρά των μαθημάτων που διδάσκονται στα λεγόμενα ελεύθερα σχολεία, ή σχολεία Βάλντορφ - Στάϊνερ (Waldorf –Steiner schools).

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Α΄

Με τους όμορφους χώρους του και την έμφαση που δίνει στη δημιουργικότητα και τη φαντασία, το νέο σχολείο φαινόταν η τέλεια επιλογή για την κόρη της Λόττυ Άντουι. Η εντεκάχρονη Σάρα είχε ιδιαίτερο ταλέντο στις εκφραστικές τέχνες και αυτός ήταν ένας από τους λόγους που το σχολείο Στάϊνερ στο Χέρτφορντσάϊρ, με τη μεγάλη αίθουσα θεάτρου, φαινόταν τόσο ελκυστικό. Στην αρχή η Σάρα το απολάμβανε και έδειχνε να ευδοκιμεί στο περιβάλλον του σχολείου. Πριν καν τελειώσει όμως το πρώτο εξάμηνο, άρχισαν τα προβλήματα. «Πήραν ένα νέο δάσκαλο που, βασικά, δεν ήταν καλά…», λέει η Λόττυ.

«Έβαζε τα παιδιά να βρίσκουν χυδαίες λέξεις τις οποίες και ο ίδιος εκστόμιζε με υπερηφάνεια!» Η Σάρα παραπονέθηκε επίσης ότι ο νέος δάσκαλος, που είχε μετατεθεί εκεί από άλλο σχολείο Στάϊνερ, χαιρετούσε τα παιδιά σφίγγοντας τους το χέρι μέχρι που πονούσαν και τους διηγόταν ιστορίες με αποκεφαλισμούς και άλλες ενοχλητικές λεπτομέρειες. Μετά από πολλές καταγγελίες, και αφού πέρασαν μόλις οκτώ εβδομάδες, ο νέος δάσκαλος απολύθηκε. Οι γονείς ήταν αποφασισμένοι να ξεχάσουν το γεγονός ως ένα μεμονωμένο περιστατικό που αφορούσε στο συγκεκριμένο δάσκαλο και άφησαν την κόρη τους να συνεχίσει την εκπαίδευσή της με το σύστημα Στάϊνερ. Η δεύτερη χρονιά όμως επεφύλασσε τα χειρότερα. «Η δασκάλα διάβασε στην τάξη ένα ποίημα», λέει η Λόττυ, «που έλεγε ‘το αγοράκι είχε τόση πολλή σοκολάτα στο στόμα του, ώστε έμοιαζε με νέγρο (αράπη)’».

Οι γονείς, οι οποίοι είναι μικτό ζευγάρι, θύμωσαν πολύ. Ζήτησαν να έχουν συνάντηση με τους υπεύθυνους του σχολείου για το περιστατικό αλλά, ούτε ο δάσκαλος έδειξε οποιαδήποτε μεταμέλεια, ούτε το σχολείο προέβη σε κάποια διορθωτική ενέργεια.

Ρατσισμός και μετενσάρκωση

Έκπληκτη από την αντιμετώπιση που έτυχαν, η Λόττυ έψαξε στο διαδίκτυο με τις λέξεις «σχολεία Στάϊνερ - ρατσισμός» και έμεινε άναυδη από τα αποτελέσματα: «Ένας καταιγισμός από πληροφορίες πλημμύρισαν τον υπολογιστή μου», θυμάται η Λόττυ, «… ότι πιστεύουν στην μετενσάρκωση και ότι ο άνθρωπος γεννιέται κάθε φορά σε διαφορετική φυλή μέχρι την τελείωσή του, οπότε θα γεννηθεί λευκός!! Διάβαζα για τέσσερεις ώρες και έκλαιγα αναλογιζόμενη, πού στείλαμε το παιδί μας;».

Οι γονείς αποφάσισαν την οριστική μετακίνηση του παιδιού από το σχολείο.

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Β΄: 

Σχολικός εκφοβισμός (bullying)  ως τρόπος επίλυσης του … κάρμα

Η Μπελ Τζάκσον έστειλε τα τρία παιδιά της σε σχολείο Στάϊνερ, στα Μίτλαντς στην Κεντρική Αγγλία. Η Μπελ είχε εντυπωσιαστεί από την έλλειψη πίεσης στο εκπαιδευτικό σύστημα των σχολείων Στάϊνερ, όπου η γραφή και η ανάγνωση διδάσκονται στην ηλικία των 7  χρόνων, ενώ δίδεται έμφαση στη βιωματική εκπαίδευση και την εκμάθηση μέσω των τεχνών. [Σημ. Ο Στάϊνερ πίστευε ότι η πρόωρη ανάγνωση θα μπορούσε να βλάψει την πορεία του παιδιού προς τη μετενσάρκωση]. Τα δύο αγόρια της Μπελ περνούσαν καλά στο σχολείο αλλά, η κόρη της Τζοάννα αντιμετώπιζε διάφορα προβλήματα. Οι συμμαθητές της την απέφευγαν, την απομόνωσαν, την κοροϊδεύαν και την εκφόβιζαν. Το αποκορύφωμα ήταν όταν ο πατέρας της τη βρήκε μουσκεμένη μετά το σχολείο. «Τα παιδιά έπαιζαν μέσα σε καροτσάκι, δίπλα από ένα ρυάκι», λέει η Μπέλ «και την αναποδογύρισαν στο ρυάκι!». Δεν υπήρχε δάσκαλος να επιβλέπει. Την άφησαν βρεγμένη και αφρόντιστη όλη μέρα και όταν ο σύζυγός μου μίλησε στη δασκάλα, εκείνη απλά είπε, ‘ε, πήγαινε γυρεύοντας…’».

Σύμφωνα με τη Μπελ, το σχολείο δεν είχε πολιτική αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού (bullying) και τα παιδιά έμεναν χωρίς επιτήρηση στην ώρα του παιχνιδιού. «Απίστευτο! Κανένας δεν νοιαζόταν», πρόσθεσε. «Πιστεύουν ότι είναι στο κάρμα του παιδιού και το παιδί πρέπει να το χειριστεί μόνο του».

Η αποκρυφιστική Ανθρωποσοφία του Ρούντολφ Στάϊνερ

Το κάρμα και η μετενσάρκωση είναι μόλις δύο από τις πεποιθήσεις του Ρούντολφ Στάϊνερ, ιδρυτή του συστήματος μάθησης Στάϊνερ, ενός Αυστριακού φιλοσόφου και αποκρυφιστή (occultist) ο οποίος ίδρυσε το πρώτο του σχολείο στη Στουτγκάρδη, το 1919. Η μέθοδος Στάϊνερ βασίζεται στην Ανθρωποσοφία, τη φιλοσοφία του Στάϊνερ η οποία αποτελεί μίγμα από Ανατολικές θρησκείες και περιέχει στοιχεία από τον Χριστιανισμό, το Ζωροαστρισμό και τον Γνωστικισμό.

Η προσέγγιση του Στάϊνερ στην εκπαίδευση βασίζεται στη χρήση της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της βιωματικής μάθησης. Ταυτόχρονα, όλα τα μαθήματα είναι επενδυμένα μ’ ένα πνευματιστικό πέπλο, ακόμα και τα μαθηματικά και η φυσικές επιστήμες, όπου για παράδειγμα το μάθημα της χημείας μετατρέπεται σε φιλοσοφική διάλεξη για το μυστικιστικό χαρακτήρα της θερμότητας, των χρωμάτων και του φωτός… Κυρίαρχη θέση στα μαθήματα κατέχει ο χορός και η σωματική έκφραση, η λεγόμενη ευρυθμία, μια πρακτική με την οποία τα παιδιά θ’ αποκτήσουν, όπως λένε, μια εσωτερική ισορροπία που θα τα προετοιμάσει για να δημιουργήσουν μια ζωή με εξωτερική ισορροπία. 

Σήμερα λειτουργούν περισσότερα από 1000 σχολεία Στάϊνερ σε περισσότερες από 60 χώρες, καθιστώντας τα ένα από τα μεγαλύτερα συστήματα ιδιωτικών σχολείων διεθνώς. Εντούτοις, τα σχολεία Στάϊνερ έχουν αντιμετωπίσει έντονη κριτική. Πρώην μαθητές των σχολείων αυτών τα χαρακτηρίζουν «σέκτα» και υποστηρίζουν ότι ο στόχος των σχολικών προγραμμάτων τους δεν ήταν η εκπαίδευση των μαθητών, αλλά «ο εθισμός των ψυχών τους ώστε να δεχθούν πνευματικές επιρροές». Μάλιστα στην Αμερική κάποιοι πρώην μαθητές έχουν ιδρύσει δίκτυο ενημέρωσης για τα εναλλακτικά σχολεία (Sectarian Schools).

Για πολλούς γονείς όμως, όπως στην περίπτωση της Μπελ Τζάκσον, η ενημέρωση ήρθε κάπως αργά… Αισθάνεται ότι τα σχολεία Στάϊνερ θα έπρεπε να είναι πιο ξεκάθαρα από την αρχή σχετικά με τις πεποιθήσεις που κρύβονται πίσω από την εκπαίδευση και για όλα στα οποία πρόκειται να εκτεθούν τα παιδιά. «Αυτό που με ανησυχεί περισσότερο σχετικά με την εμπειρία μου», λέει η Μπελ, «είναι ότι δεν μας είπαν την αλήθεια περί τίνος πρόκειται».

http://www.independent.co.uk/news/education/steiner-schools-have-some-questionable-lessons-for-todays-children-a7402911.html

http://www.imglyfadas.gr/portal/gr/details.asp?cdPro=%7B99AB293F-3302-42FD-8085-720BC737436E%7D

Σχόλιο

Ανθρωποσοφία:  Η κίνηση αυτή που ιδρύθηκε στη Γερμανία το 1907 από τον Rudolf Steiner, ήταν μέλος της Θεοσοφικής Εταιρείας και διασπάστηκε από αυτή όταν ανακήρυξαν τον Κρισναμούρτι ως νέο «Μεσσία» τους.

Η ομάδα αυτή ακολουθεί τη διδασκαλία της «Νέας Εποχής» και υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει προσωπικός Θεός, αλλά ένα απρόσωπο πνεύμα.  Ο υλικός κόσμος προήλθε από αυτό το απρόσωπο πνεύμα και εξελικτικά μέσα από τη διαδικασία του κάρμα και της μετενσάρκωσης θα πρέπει να επιστρέψει σ’ αυτό.

Ο άνθρωπος για να επιστρέψει μέσα στον απρόσωπο Θεό και να απορροφηθεί οφείλει να περάσει μέσα από επτά εξελικτικά επίπεδα.

Ερμηνεύει την Αγία Γραφή αποκρυφιστικά και θεωρεί ότι οι Απόστολοι πέρασαν μέσα από διάφορα μυητικά στάδια με αποκορύφωμα αυτό που έγινε στη Σταύρωση. Ισχυρίζεται η κίνηση ότι μέσα στο Ευαγγέλιο υπάρχουν «αλήθειες» που δεν μπορούν να κατανοηθούν από τους αμύητους, γι’ αυτό και ο ιδρυτής της έγραψε το «πέμπτο Ευαγγέλιο». Ακόμη υποστηρίζει ότι ο Χριστός πέρασε μέσα από διάφορα εξελικτικά επίπεδα και μετενσαρκώσεις, όπου κατά το βάπτισμα δε, απέβαλε όλες του τις ιδιότητες και προσέλαβε τον Ιησού.

Το κήρυγμα της οργάνωσης αυτής επικεντρώνεται στο ότι η εποχή του «εξωτερικού Χριστιανισμού» παρήλθε και τώρα θα πρέπει να περάσουμε στον «Εσωτερικό Χριστιανισμό», αυτόν της ανθρωποσοφίας.

Με βάση όλα αυτά που αναφέραμε αντιλαμβανόμαστε ότι η Ανθρωποσοφία βρίσκεται στο χώρο του αποκρυφισμού και της θεοσοφίας και όσον και αν φαίνεται ελκυστικός ο τίτλος της είναι παντελώς ασυμβίβαστος με την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη.

Περισσότερα για τον Αποκρυφισμό, την Ανθρωποσοφία και Θεοσοφία βλ. στο:

«Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Θρησκειών και Αιρέσεων, Παραχριστιανικών- Παραθρησκευτικών Ομάδων και Σύγχρονων Ιδεολογικών Ρευμάτων» του Αρχιμ. νυν Επισκόπου Καρπασίας κ. Χριστόφορου Τσιάκκα, εκδ. Ιεράς Μονής Τροοδιτίσσης, Κύπρος 2002.

Pin It

footer1

  • Τρίτη
    21 Αυγούστου

    Θαδδαίου αποστόλου, Βάσσης, Θεογνίου, Αγαπίου, Πιστού και Θεοκλητούς μαρτ.